søndag 7. juni 2009

Noen tanker i det grønne

Dagen i dag har blitt tilbrakt i skogen som ligger rett ved huset vårt. Det blir sjeldnere og sjeldnere vi setter oss i bilen om søndagene og reiser til andre steder. Synes naturen nærmiljøet blir vakrere for hver gang jeg ferdes i den. Det er stadig noe nytt å oppdage.

Er så glad i disse ordene fra Jostein Gaarders bok "Julemysteriet":

"Det er nøyaktig to måter å bli vis på. Den ene måten er å reise ut i verden og se så mye som mulig av Guds skaperverk. Den andre måten er å slå rot på et bestemt sted og studere alt som skjer der så nøye som overhodet mulig. Problemet er bare at det er komplett umulig å gjøre begge deler på en gang."

En må selv velge sin egen måte å bli klok på og hva en verdsetter mest. Det ene er like viktig som det andre. For meg teller nok de nære ting aller mest når det kommer til stykket.

Setter pris på å skape noe med hendene og er glad for at jeg har tid til det.

Er stolt av valget jeg har tatt om å være hjemme med mine barn, selv om de fleste velger annerledes. Det er godt å være rik på tid.

Vet at jeg aldri vil angre på at jeg valgte "husmorrollen" i noen år. Det er et stort privilegium å få lov til å tilbringe mye tid sammen med barna sine!

Flott å se dem vokse opp til selvstendige unge mennesker som skal lære å stå på egne ben og ta egne valg! Noen ganger velger vil de velge feil - men det er det man lærer av. De vil heller ikke alltid ta de valgene vi skulle ønske, men det er viktig at de finner sin plass i livet!

Jeg har funnet min!

10 kommentarer:

  1. Egentlig skulle jeg kommentere det nydelige sjalet under her :), men så leste jeg dette. Jeg er også "mamma på heltid" som eldstemann kaller det og det gir og har gitt meg utrolig mye! Barna mine, som nå er store, gir uttrykk for at de er glade for at jeg er her, har tid og er tilgjengelig, og det varmer :) Jeg er så hjertens enig med deg, vi heltidsmammaer er priviligerte! Og så er det jo kjempekjekt med alt en får gjort og pusla med når en har huset for seg selv sånn innimellom ;o) Ha en flott uke!

    SvarSlett
  2. Fine tanker, Solveig! Man må ta egne valg!
    Og det med å studere en plass så godt det er mulig: Ja, ikke sant det er deilig?

    SvarSlett
  3. Ja, så enig med deg, det er viktig å ta egne valg. Samtidig godt å være fornøyd med de valgene man har tatt i store trekk. Jeg valgte gå ut i jobb og har jobbet fullt inntil nylig, og har ikke angret på det, men skal innrømme at tiden til tider ble knapp. Når det gjelder å glede seg over det nære, så har det kommet mer og mer med årene. Har ikke samme utferdstrangen lenger, vi har så mye flott rett "utenfor døra". Ha en riktig god mandag! P.s. flott sjal;)

    SvarSlett
  4. Herlig skriving. Er så godt å høre det er flere som har valgt husmorrollen, og moro å høre at du ikke angrer. Det kan være krevende, men jeg angrer heller ikke så langt. Så får vi se hva livet bringer:)

    SvarSlett
  5. Så flott du skriv! Eg har enno ikkje blitt mamma, men håpar at den gongen eg blir det får muligheten til å vere ein del heime. Flott sjal du har laga og! Ha ei fin veke.

    SvarSlett
  6. Så fint innlegg. Jeg er så enig i det du sier. Viktig å finne sin plass, uansett hvor den er. Viktig å prioritere det som er viktig for en. Ha en fin uke.

    SvarSlett
  7. Jeg var også hjemme med barna når de var små, og det verdsetter både de og jeg. Er forsåvidt hjemme nå også, men denne gangen er det ikke akkurat frivillig. (Er arbeidsufør)

    Det å utforske naturen rundt seg i nærmiljøet er en flott ting. Må vel innrømme jeg ikke er flink til det her jeg bor, men rundt hytta blir naturen brukt flittig, og der er vi MYE.

    SvarSlett
  8. Mange kloke ord her Solveig:) Jeg har også valgt å holde meg til de nære ting:) Selv om jeg har en jobb er den veldig fleksibel og jeg får derfor masse tid sammen med alle mine barn både stebarn og helbarn:)
    Sjalet med jenta var hærlig:)

    SvarSlett
  9. Veldig fint innlegg dette. Har vel kommen til omtrent samme konklusjon jeg også. Trives godt hjemme med treåringen, og så tar vi ett år om gangen.

    SvarSlett
  10. Flott sjal og like flotte tanker, eg var heime med mine dei første åra. Og eg er veldig glad for at eg hadde muligheten til det.

    SvarSlett

Skriv gjerne en liten hilsen - det blir jeg glad for