tirsdag 11. august 2009

Epler til hverdag og fest

Stubbetufsa har en konkurranse i bloggen sin i anledning et jubileum, og alle som blogger en oppskrift der de tar i bruk noe av markens grøde får et lodd i konkurransen. Bloggen hennes er verdt et besøk - jeg koser meg alltid med alle de gode ideene hun kommer med.


Velger to epleoppskrifter som mitt bidrag :

Eplegrøt


1l skrelte epler i biter
4dl vann
ca. 1/2 dl sukker
evt. en kanelstang
2ss potetmel

Kok frukten mør med vann og sukker. Rør potetmelet ut i litt kaldt vann. trekk gryten fra varmen og tilsett jevningen i en tynn stråle under omrøring. grøten kan gis et raskt oppkok, men det er ikke nødvendig. Tøm i en bolle og dryss sukker over så den ikke får snerk. Serveres avkjølt eller kald med melk.





Svigermors eplekake


200g smør/margarin
200g sukker
2 egg
200g hvetemel
2ts bakepulver
2ts vaniljesukker
2-3 epler

Smør og sukker røres hvitt. Ha i et egg om gangen. Bland i mel, bakepulver og vaniljesukker. Deigen blir ganske fast. Ha den utover i en rund form (24-26cm). Eplene skjæres i båter som stikkes ned i deigen. Dryss over sukker og kanel. Stek i 30-40 minutter v/180 grader.

Kan gjerne serveres lunken med litt vaniljeis ved siden av.

8 kommentarer:

  1. Takk for oppskrift, du..Jeg er ikke noe særlig til baker, så jeg blir alltid glad for å finne gode oppskrifter som er vel prøvd av andre:) Og lappeteppet ditt var superflott!

    SvarSlett
  2. Dette var en fin blogg med en god blanding av både kreative ting og oppskrifter: )

    SvarSlett
  3. Nå har jeg skrevet av både eplegrøt og svigermors eplekake! Jeg er uten skriver på turen, men jeg kan da håndskrift enda! Du har linket også, det blir to lodd! Klem!

    SvarSlett
  4. Å nå fikk jeg lyst på eplekake! Å på varm eplegrøt med melk!!

    SvarSlett
  5. Mmmm, nå gleder jeg meg nesten til de norske eplene kommer. Vi må visst få oss et nytt epletre.

    SvarSlett

Skriv gjerne en liten hilsen - det blir jeg glad for