mandag 19. juli 2010

Pjoning igjen....... og et "rovdyr" på besøk i hagen

Nok et vottepar har sett dagens lys. Disse heter Anna-Helenas Vantar og er oppkalt etter Anna-Helena Andersson (1849-1940). Hun var en svensk dame som drev mye med "smygmaskvirkning". Hennes mormor som var født i 1785 hadde lært henne kunsten.

Pulsvarmere - denne modellen heter Vinter. Synes dette mønsteret er ganske stilig. Siden pjoning er lite elastisk, er disse ganske trange å ta på seg. Men de sitter godt.

Denne digre kongeøyenstikkeren satt pent og rolig på en av lupinene mine og fortærte en humle. Jeg rakk til og med å hente fotoapparatet.

Kongeøyenstikkeren kan bli 85mm lang og ha et vingespenn på 100mm. Den regnes som er truet art pga. sin ømfintlighet for vannforurensning.

Se hvor vakkert mønsteret på vingene er
- naturen er mer avansert enn det fineste håndarbeid.

13 kommentarer:

  1. Flotte votter og pulsvarmere :-)
    Og tøff øyestikker !!
    for noen vakre vinger ! :-)

    Og jeg har sansen for de forskjellige bestilte labbene :-) Hihi :-)

    God Sommer :-)

    SvarSlett
  2. Oj så vackra vingar ett riktigt konstverk! Ett annat vackert konstverk är dina vantar och pulesvärmare :)
    Ha en bra dag!

    SvarSlett
  3. Så flotte både vottene og pulsvarmerne dine ble! Og så heldig du var at øyestikkeren satt stille - og du fikk flotte bilder :)

    Ha en god dag!

    SvarSlett
  4. Flott bilde av øyestikkeren. De vottene var veldig fine. Pjoning må jeg se og prøve også:)

    SvarSlett
  5. Flotte vottar og pulsvarmarar. Har aldri prøvd pjoning. Nydeleg augestikkar!! Eit flott bilete.

    SvarSlett
  6. Flott bilde av Øyenstikkeren. Jeg liker det engelske ordet for den bedre: Dragonfly.
    Flott pjoningsarbeid igjen av deg. Du er så flink!!

    SvarSlett
  7. Fine votter i pjoning og pulsvanter du har laget!

    SvarSlett
  8. Pjoning har jeg aldri prøvd, men disse var skikkelig lekre! Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg:-)

    SvarSlett
  9. Fine vanter og pulsvarmere du har strikket.Rart at have noget liggende til vinterkulden. Sjovt med så gammel en opskrift.
    Tak for din hilsen på min blog :)

    SvarSlett
  10. Skikkelig flotte votter og pulsvarmere du har pjona!!

    SvarSlett
  11. Hei.. Pjoning er nytt for meg ; har aldri prøvd det, men ser artig ut !! Fine votter og sokker :-) Syns lillejenta sine sokker også var fine; fint å få bestemme sjølv også :-) Men er litt sånn som deg at votter må være helt like. Men så lenge jenta er fornøyd og vil de skal være sånn, er vel det godkjent :-))) Flotte pulsvanter, du rekker mye !

    SvarSlett
  12. PS...mente sokker bør være like...

    SvarSlett
  13. Nydelig handarbeid både frå deg og ...... ! Flotte pjonemønster. Du er og blir Norges Pjonedronning nr 1 !

    Så artig at du fekk ta bilde av denne vakre augestikkaren. Når eg ser slike og sommerfuglar, blir eg så audmjuk.

    Tusen takk for koselig besøk på bloggen min. Ha en riktig fin sommar fortsatt !

    SvarSlett

Skriv gjerne en liten hilsen - det blir jeg glad for