fredag 11. februar 2011

Bunadsjal

Har hatt mange prosjekter på gang parallelt i det siste - dette er et av dem.

Dette hører egentlig ikke til den bunaden jeg syr, men kan brukes til flere typer bunader for å gi litt ekstra varme. Det er et såkalt bindesjal, dvs. at endene er veldig lange og spisse og kan knyttes bak på ryggen. Da holder sjalet seg greit på plass.

Slik tar det seg ut bakfra. Strikket i Røros Lammeullgarn på pinner nr. 3. La opp 600 masker og strikket meg nedover til null - de første omgangene var ganske drøye. Sjalet er for det meste rettstrikket, med to hullrader som har vrangbordstrikk mellom. Det er heklekanter rundt.

Oppskriften stod i bladet Familien i nr. 10/2004. Der er det knyttet frynser langs kanten, men siden jeg har frynser både på forkle og skaut har jeg valgt å droppe disse og heller laget en picot-kant rundt hele.

21 kommentarer:

  1. heisann
    Jeg jobber på husfliden og vi selger garnpakker til dette sjalet, og vi selger MYE!!!!
    Skal du kjøpe et slikt sjal ferdig strikket, koster det 2500kr. Da er valget enkelt: man strikker det selv!! Tror du vil få mye glede av det, selv uten bunaden på.

    SvarSlett
  2. Her var det mye lekkert siden sist! dette sjalet kan du bruke til det meste, og det var såå flott!
    Jeg likte fargen og størrelsen, så jeg må si som Sylvia, dette kan du virkelig bruke!!
    Nyt helga, klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. Det er så fint det sjalet, jeg ser på min "pakke" kjøpt via Sylvia og tenker jeg må ....
    Så nydelig bunaden blir og er imponert over strømpene.

    SvarSlett
  4. 600 masker! Ikke noe for meg, men lekkert ble det. Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  5. Sjalet er flott og ser veldig praktisk ut!

    Ha en god helg, Solveig. Klem :)

    SvarSlett
  6. Dette var flott. Det blir nok godt å ha hvis 17. mai blir kjølig. Det er cape til min bunad. Og den er ofte god å ha...

    SvarSlett
  7. Flott! Jeg har cape til bunaden min, men dette var virkelig et godt alternativ.
    God helg til deg og dine:-)

    SvarSlett
  8. Det sjalet var flott, og det er jo godt og ha noe og varme seg med over bunaden:)

    SvarSlett
  9. Flott sjal og det er nok deilig å varmt på kalde dager.

    SvarSlett
  10. Nydelig sjal:) hvordan gjør du fellingene i begynnelsen og slutten?

    SvarSlett
  11. Hei. Har du oppskriften til dette sjalet? Jeg vil gjerne stikke et til min egen drakt.
    Mvh
    Kristin
    Kristinlid@hotmail.com

    SvarSlett
  12. Kan du sende oppskriften til kristinlid@hotmail.com

    SvarSlett
  13. Hei�� Er det mulig å få oppskriften på dette sjalet? Mvh Solveig C Olerud
    Mail: solveig.c.olerud@gmail.com

    SvarSlett
  14. Hei,skulle også gjerne hatt oppskrift på dette sjalet,kunne du sendt til jen.rind@gmail.com. Tusen takk hvis du tar deg bryet. Mvh.Jenny.

    SvarSlett
  15. Så flott arbeid :) jeg ønsker meg også veldig oppskrift på dette sjalet etter en alt for kald og sur 17.mai. Om det ikke er for mye bry selvfølgelig. Min adresse er miriameika@gmail.com

    SvarSlett
  16. Kjempefint sjal som vil passe flott til min Vestlandsdrakt. Dersom du har mulighet hadde jeg satt pris på å få tilsendt oppskriften til oddlis@lyse.net, eventuelt å få vite hva de kalte sjalet i Familien så kan jeg bestille det derfra. Mvh Lisbeth

    SvarSlett
  17. Dette sjalet var utrolig fint �� Er det noe mulighet å få tak på denne oppskriften? Skulle ha hatt noe over skuldrene her oppe i Trøndelag. Min mail adresse er; ann.kristin@ydse.com

    SvarSlett
  18. Hei. Skulle svært gjerne hatt oppskriften dersom du deler? Kjempefint sjal til bunad.. Min mail: connytvedt@hotmail.com

    SvarSlett
  19. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  20. Nydelig sjal. Deler du oppskrifta? Mail adr: mrbjoeru@gmail.com

    SvarSlett
  21. Hei! Jeg lurer også på om du deler oppskriften. Skulle gjerne hatt den. Min epost er: hannaaavik@gmail.com

    SvarSlett

Skriv gjerne en liten hilsen - det blir jeg glad for