søndag 23. oktober 2011

Skumle vanter og koselige sokker

"MAMMA - ikke la de vottene stå sånn, det er skummelt. De ligner på hender!"
sier storesøster på 15 og bretter vantene raskt sammen og legger dem ned på bordet.  

Pjonede vanter er første gang jeg prøver meg på. Disse ble faste og tette og passer meg perfekt. Som dere ser kan de til og med stå av seg selv. Brukte rester av Mor Aase garn og heklenål nr. 5. Fulgte oppskriften på pjonede herrevanter i boken Votter og vanter av Cathrine Glette og Kristin Holte, men med det ble ingen herrestørrelse. Kanskje like greit siden de er knall røde.....

Boka kan forresten anbefales hvis du liker håndplagg litt utenom det vanlige. Her er oppskrifter på både heklede strikkede og pjonede eksemplarer. Stor variasjon i teknikker og mange utfordringer.

Dette har blitt kosesokkene mine - de er langt fra myke siden de er strikket i raggegarn fra REMA, men de er sånn passe slappe og passer godt utenpå buksene. Fungerer også bra som nattsokker siden de ikke strammer.


Har aldri strikket hæl på denne måten før - uten hælkappe men med samme felling som til vanlig kilehæl. Noen cm før fellingen strikket jeg de bakre maskene i glattstrikk. Etter fellingen var maskeantallet redusert fra 52 til 44 masker og disse strikket jeg videre på. Enkel felling, men ikke fullt så god passform som andre hæltyper. Tipset stod i Sys Fredens lille bok om Strømper & Sokker som jeg kjøpte med meg hjem fra Danmark i sommer.

6 kommentarer:

  1. Har aldri hørt ordet "Pjonede" før...men så er jeg heller ikke akkurat noen mester med strikkepinnene. Men uansett var de skumle hanskene superfine! =)

    SvarSlett
  2. Så tøffe fingervotter! Takk for tipset om boka. Jeg har også pjona litt i høst og synes det er kjempegøy. Ha ei fin uke!

    SvarSlett
  3. Så tøffe vottar! Har ikkje prøvd meg på pjoning enno, men det må eg gjera!

    SvarSlett
  4. Fine vanter, og de ser litt levende ut slik som de står der ;)

    SvarSlett
  5. Ja, dei var litt skumle, men jammen var dei flotte og :)

    SvarSlett
  6. Så vackra vantar och tack för mönsterbokstipset!

    SvarSlett

Skriv gjerne en liten hilsen - det blir jeg glad for