tirsdag 4. november 2008

Luer til pynt og til nytte

Her er resultatet av hodeplagget jeg laget av restene etter en altfor kraftig toving. Hakket et "pannebånd" i en spesiell hakketeknikk som jeg ikke har prøvd før og sydde dette fast til luetoppen som jeg hadde fra før (med vrangsiden ut). Har ellers pyntet med fastmasker og kjedesting i mørkebrunt. "Dusken" er en strikket spiral.

La opp 24m og strikket foran - bak- foran i alle maskene. På neste pinne felte jeg av alle maskene. Og vips - en krøll.... Et greit alternativ til å hekle dem.

Det er bare en ting som er dumt. Lua er ikke særlig kledelig å ha på seg. Det tovede stykket på toppen står opp som en hevelse på toppen av hodet, litt i likhet med en hårtopp fra tidligere tider...... Så det spørs vel om den blir brukt til noe annet enn pynt.

Denne luemodellen var et hyggelig bekjentskap og det er nok mange som drar kjensel på den. Strikket av rester fra tidligere prosjekter. Oppskriften heter "Turn A Square" og finnes både på norsk og engelsk. Denne havner foreløpig i gavehaugen.

3 kommentarer:

  1. Luene dine bl fine de, gøy å se hvordan du har utnyttet rester og et i utgasngspunktet mislykkt prosjekt.

    Kan den øverste luen få en oppbrett, slik at en blir litt mer hatt enn lue? Da strikker kanskje ikke toppen så høyt opp.

    SvarSlett
  2. Dagen for skriveleifer dette ser jeg,hehe...Har en aktiv toåring hengende på meg. :o)

    SvarSlett
  3. Det var ikke så dumt med en oppbrett, kanskje! Skrivefeilene merket jeg ikke engang før jeg ble gjort oppmerksom på det. Øynene ser nok bare det de forventer å se.

    SvarSlett

Skriv gjerne en liten hilsen - det blir jeg glad for