søndag 15. februar 2009

Høstløv - et lite teppe

Søsken er veldig opptatt av rettferdighet og etter at jeg strikket dette sjal-teppet til storesøster i fjor, har mellomsøster sterkt ønsket seg noe tilsvarende. Ville ikke strikke to like - så hennes teppe ble kvadratisk og med et annet mønster. Har tatt utgangspunkt i Elizabeth Zimmermann's Shawl i februar kapittelet i Knitters Almanac. Begynte i midten og alle runder er strikket fra retten, med økninger i hjørnene hver 2.pinne. Rundt teppet har jeg laget en rettstrikket kant som er strikket sidelengs.

Teppet mitt har fått navn etter hullmønsteret som heter Autumn Leaves. Det fant jeg i et strikkeblad jeg har - og forelsket meg totalt. For å det til å passe mellom økningene har jeg strikket to ekstra pinner med glattstrikk mellom hver gang jeg har gjentatt mønsteret.

Garnet jeg har brukt er Kauni, men jeg måtte handle inn 100g med Duo til kanten siden jeg gikk tom for garn. Duo-garnet er brukt dobbelt. Strikket på p.nr. 5. Teppet måler 115x115cm.

Brettes det diagonalt fungerer det som sjal og kan varme frosne skuldre. Om Bustebartepinn får varmen i seg av dette er uvisst. Han har jo stått ute noen frostnetter!

16 kommentarer:

  1. Ja, rettferdig skal det være:-)Det var et nydelig sjal i flotte farger. Du er en flink strikker!

    SvarSlett
  2. Flott teppesjal i skjønne farger:) Rettferdighet er viktig!!

    SvarSlett
  3. Det var et nydelig teppe! :)
    Flotte farger også :)

    SvarSlett
  4. Lurt med teppe som også kan være sjal. Veldig fine farger og flott mønster!

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  5. Så mye fint du har laget:)! Vottene var skikkelige fine, fellingen gjorde seg! Og sjalet var nydelig! Ja, ungene liker rettferdighet, og bra er jo det! Ha en riktig god søndag!

    SvarSlett
  6. Kjempeflott teppe i nydelige farger ja!
    Men tror nok snømannen bare er glad for at det ikke varmer han for snømenn er noen kalde fisker hehe;-)

    SvarSlett
  7. Heldige Bustebartepinn! Men ta det av ham før han mister hodet... egentlig litt for fint for ham også.

    SvarSlett
  8. nydelig! Skjønne farger, og lekker mønster. Jeg er en skikkelig teppe-ogsjal jente, så dette ble et bonusteppe, i og med at det også kan brukes som sjal. Kjempesmart!

    SvarSlett
  9. Nydelig teppe/sjal. Søstrene dine er heldige som har en sånn rettferdig, snill og flink søster ;-)

    SvarSlett
  10. Nå er det lenge siden jeg har besøkt deg skjønner jeg. Her var det mye fint nå med teppe, votter og så mange fine bilder.
    Jeg har forflyttet meg ti Nord Trøndelag nå, så derfor har jeg ikke hatt tid til pc.
    Ha en flott uke, med jentene dine.

    SvarSlett
  11. For en strikkekunst. Jeg bøyermeg i støvet av beundring. Heldig datter som FÅR dette. Fargene var helt praktfult og navnet passet godt:)

    SvarSlett
  12. Det teppet var bare helt nydelig. Det er så mye fint å lage, har nesten ikke tid til noe annet tror jeg.... Ha en fin og kreativ uke.

    SvarSlett
  13. Å det var ett fint teppe.. Og så så fine votter du lager. Nydelige farger. Ha en fin dag.

    SvarSlett
  14. Det var ordentlig nydelig, akkurat mine farger!

    SvarSlett

Skriv gjerne en liten hilsen - det blir jeg glad for