mandag 1. november 2010

Bunad - understakk

Endelig har jeg lagt siste hånd på verket på en av delene til bunaden. Vel og merke en del som ikke blir synlig, men som likevel skal lages. Holder på med flere ting parallelt, så det er deilig med alt som blir ferdig.

Understakken er et underskjørt, men kan også brukes alene til mindre høytidlige anledninger. Den kneppes med to små hekter midt foran. Vidden på understakken er ca. 3 meter. En tredel av stoffet skal være foran og to tredeler skal være bak. Stoffet ligger i brede folder foran

-og det er rynket tett sammen bak

Øverst i livet er det en smal linning

Nederst er det sydd to legg på 4 cm.
Skjorta er også ferdig om ikke så altfor lenge - det er bare noe småplukk igjen.

6 kommentarer:

  1. Kjempeflott å se, du er virkelig dyktig.

    SvarSlett
  2. Åh sitter her bare å måper jeg...du er flink som klarer å sy bunad. Selv om det bare er understakken vi ser her så kan man jo ane all jobben som er med en hel bunad.

    SvarSlett
  3. Kjempeflott. Ja, denne kan visst brukast som stakk, so flott som den er.Har visst eit bunadsprosjekt eg og, men kjem liksom ikkje i gang..Det er alltid noko anna eg skal lage før eg begynner på den.

    SvarSlett
  4. Ååå så flink du er, den var kjempefin:))

    SvarSlett
  5. Kjempeimponert! Så flink og tolmodig du er som går i gang med en hel bunad!! Det blir sikkert kjempebra, og så moro å ha gjort det selv:-) Takk for kommentar om lappeteppet mitt, hvis du har lyst er det nok bare å sette igang. Nå holder jeg på å sy sammen delene, og det blir kjempefint:-) Vottene fra deg er forresten i flittig bruk! Ha en fortsatt fin uke, hjertelig hilsen Hanne.

    SvarSlett
  6. Flott arbeid. Det blir nok ein fin bunad :)

    SvarSlett

Skriv gjerne en liten hilsen - det blir jeg glad for