torsdag 15. september 2011

Nok en gammel teknikk!

 Har prøvd meg på nye ting igjen. Etter at storesøster fikk boken GIMP! av Jytte Slente til bursdagen i sommer, har jeg hatt lyst til å prøve gimping. Dermed måtte gimpegaffel kjøpes inn og teknikken læres. Utrolig enkelt - det som er litt arbeid er å feste de lange løkkene sammen til et stort stykke. Teknikken er ganske luftig - så den egner seg best til pynteplagg som skjerf og sjal og pulsvarmere. Gimpede duker er også vanlig. Hårnålshekling er et annet navn på gimping. Du kan lese mer her.


Dette er et pyntesjal som er gimpet i silke og heklet sammen med ulike typer mohairgarn. Flettede frynser i kantene. Garnet er fra lageret - som har en tendens til å vokse hver gang jeg kommer over et godt tilbud.

Slik tar det seg ut på nært hold.

Det er utrolig artig å lære noe nytt, må nok prøve meg litt mer. Det er flere oppskrifter i boka. Synes ikke de var så fine i starten, men etterhvert som jeg blir kjent med "det ukjente" blir de finere og finere.

Har litt problemer med å få lagt inn kommentarer for øyeblikket - og har ikke klart å finne ut av hva som er galt. Det blir vel mer tid ved skjermen når høsten senker seg. Akkurat i disse dager har døgnet alt for få timer........

3 kommentarer:

  1. Så flott !! Du er skikkelig flink ! Eg fekk det ikkje til, dvs eg fekk det til men det vart ikkje fint. Men dette vart riktig så tøft !

    ønsker deg ei riktig Gimipig helg.
    klem frå ei som ligg i senga og blogger og et plommer i staden for å legge seg til å Zove:)

    SvarSlett
  2. Stilig gimpa sjal :) Eg og gimpar av og til. Har gimpa ein pute som er på bloggen min.
    Ha ei fin helg :)

    SvarSlett
  3. Så utrolig fint! og igjen må jeg bare bøye meg i beundring for alle disse gamle teknikkene du børster støvet av og prøver ut. Utrolig artig!

    SvarSlett

Skriv gjerne en liten hilsen - det blir jeg glad for