fredag 23. august 2013

Bamser som skal spre glede

En av mine kolleger i flyktningebarnehagen er en av to grunnleggere av hjelpeorganisajonen Refugee Alliance. Organisasjonen hjelper flyktninger i Meheba Flyktningeleir i Zambia - de tilbyr microlån, skolepenger, traumebearbeiding, kurs i fredsbygging mm. 

Min kollega er et fantastisk menneske  med en dramatisk historie bak seg. Han ble fengslet for å ha arbeidet for menneskerettigheter i Kongo, ble torturert i fengslet og har selv bodd i flyktningeleiren Meheba. Han fikk sjansen til et nytt liv i Norge, men ville ikke glemme dem som måtte være tilbake i leiren. Jeg er utrolig imponert over engasjementet hans og ble inspirert til å bidra i deres arbeid. 


Siden jeg strikker eller hekler stort sett bestandig, tenkte jeg at dette måtte være en fin måte å kunne hjelpe på. Ble inspirert av nettsiden Teddies for Tradgedies og spurte min kollega om det kunne være noe for dem. De tente på ideen, og nå er jeg i full gang med bamseproduksjon. Sammen med min søster har jeg laget en side på Facebook, der det vil bli lagt ut nødvendige opplysninger.


Bamsene er ca. 25 cm høye, og skal være mest mulig like for ikke å skape misunnelse blant barna som får dem. Derfor får de kun et skjerf og ikke luer, skjørt eller annet tilleggsutstyr. De kan strikkes eller hekles. Vi skal også lage poser til dem, men vi tar i mot bamser både med og uten poser.

Oppskrift på Strikket bamse og Heklet bamse


Har du litt garn til overs og noen timer å bruke på et enkelt lite prosjekt som kan gi et barn glede, trøst og kos, setter jeg pris på å høre fra deg. Det er også behov for pledd som barn og babyer kan ha over seg. Første ladning med bamser skal sendes rundt 1.oktober.

Bamser og tepper kan sendes til:

Solveig Haga
Haslevollen 31
4618 KRISIANSAND

1 kommentar:

  1. Flott tiltak! Tenk å kunne glede noen med så lite!
    Fine bamser alle sammen!

    Riktig god helg!

    Klem

    SvarSlett

Skriv gjerne en liten hilsen - det blir jeg glad for