onsdag 5. oktober 2011

Småplukk - med strikkepinner og heklenål

Enda to par votter til flyktningebarnehagen. De stripete er skikkelige restevotter - var en stund i tvil om jeg hadde tatt med meg nok garn på hytta. Men det gikk akkurat.

En flaskeholder kan være grei hvis man skal på tur og ikke har med seg veske.
Min mor hadde fått en i gave og spurte om jeg kunne hjelpe henne med å skrive av oppskriften. Slik ble denne til.

Lue som varmer godt på ørene. Utgangspunktet er Elisabeth Zimmermanns "Ganomy Hat", men jeg har modifisert toppen litt. Det var litt av et slit - jeg strikket og rakk opp igjen flerfoldige ganger - først da jeg tegnet lua på papir og trakk inn mine geometrikunnskaper kom jeg til en brukbar løsning.

Heklelue etter oppskrift som jeg har funnet i bladet Familien. Lua er heklet som et parallellogram og sydd sammen opplegg mot avslutning. Den ene siden er heklet sammen til en ring, mens den andre er kantet med en runde med fastmasker.

"Hjertelig" heter denne lua som er designet Monica Schultz. Pjonet i fritidsgarn. Modellen min synes den var litt "hattete" - og det er den nok. Dessuten altfor stor til henne. Men den var gøy å lage og litt utenom det vanlige - slikt liker jeg.

Strevde fælt med hjertet på øreklaffen - dinglehjertene var mye lettere å få til. Det er et dinglehjerte i hver øreklaff, samt to på toppen. Oppskriften står i boka Pjoning i mitt hjerte.


10 kommentarer:

  1. Du var flink du som hadde med deg akkurat det du trengte;) Og votter i restegarn er jo supert.
    Jeg likte godt den heklelua fra Familien, en artig og ny vri.

    SvarSlett
  2. Den pjona lua ble jo fin. Jeg så også på denne, men syntes den så litt komplisert ut. Jeg har nylig lært å pjone og synes det er skikkelig artig. De morsomme restegarnsvottene kommer nok til å falle i smak. Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  3. Storproduksjonen er igang for vintern skjønner jeg :-) Så masse fin du har laget igjen!
    Artig med "dinglehjertene" på den pjonede lua, og det er jo så gøy nå at alle luer er kuule, for da blir det jo litt variasjoner også.

    SvarSlett
  4. Så mye flott du har lagd, Ønsker deg en riktig god strikkepjoneheklehøst:-)

    Det er jo et aldeles praktfullt håndarbeidvær for tiden; regniregniregn....

    SvarSlett
  5. Århhh , den blå hue med dinglehjerterne er vel nok sød.

    SvarSlett
  6. Åi, så mye fint. Likte aller best den fine pjonelua nederst, og de artige restevottene, egentlig likte jeg alt :)

    SvarSlett
  7. Liker så godt de restegarnsvottene dine jeg, du er flink å sette sammen farger. Fine luer også. :)

    SvarSlett
  8. Hei. Skulle så gjerne visst hvilket nummer av Familien den stripete heklalua er i (den brun/beige stripete).
    På forhånd tusen takk! :)

    SvarSlett
  9. Fikk ikke til å legge inn navnet mitt... derfor "anonym" id

    SvarSlett

Skriv gjerne en liten hilsen - det blir jeg glad for